sobota 8. prosince 2012

Medové perníčky podle Anetčiny babičky

Trochu krkolomný název, já vím. Ale tento recept jsem dostala loni od kamarádky Anetky. A ta ho má zase (jak jinak než) od svojí babičky. Jenže tohle nejsou obyčejné perníčky, jsou naprosto geniální. Ale v čem že jsou tak výjimečné? Jsou úžasně měkké už den po upečení! No vážně, nekecám! Nemusí měsíc zůstat v chladu, aby nebyly tvrdé. Prostě upečete a může se hodovat.

Já je letos pekla na Mikuláše. Tedy vlastně den předem, abych je večer mohla dát do pytlíčků jako nadílku pro spolubydlící. A protože jich byla hromada, dostali malého Mikuláše i kamarádi, co přišli večer na poradu ohledně naší šermířské skupiny. A zbylo mi i na svačinu do práce. Celý byt navíc nádherně voněl a navodilo to tu pravou vánoční atmosféru...

Co budeme potřebova:
  • 3 vejce + 1 na pomazání
  • 220 g cukr moučka
  • 4 - 5 lžic medu
  • 1 balíček vanilkového cukru
  • 60 g másla nebo Hery
  • vrchovatá lžička sody bicarbony
  • 1,5 až 2 lžičky koření do perníku
  • 650 g hladké mouky + něco málo na podsyp



Postup:


1. Postup je naprosto jednoduchý. Smícháme všechny sypké části a promícháme je.



2. Přidáme med, vajíčka a na kostičky nakrájený tuk a dobře prohněteme čistýma rukama.



3. Chvilku trvá než se těsto spojí, ale nakonec se přeci jen povede.


4. Já nechala těsto přes noc v lednici, protože už jsem nestíhala péct, ale může se použít hned.



5. Vál nebo jiný dobře omyvatelný povrch si posypeme hladkou moukou a vyválíme si vždy kus těsta. Placka ale nesmí být moc tenká - pak by perníčky byly tvrdé. Ideální je, když má na výšku tak 3 milimetry.



6. Vykrajujeme perníčky a pokládáme je na plech s pečícím papírem.



8. Dáme do trouby přibližně na 170°C.
9. Když perníčky začnou hnědnout, plech vyndáme a pomašlujeme je rozšlehaným vajíčkem. Díky tomu budou krásně lesklé. Pak je na chvilku vložíme zpátky do trouby.



10. Potřít vajíčkem se můžou už před začátkem pečení, ale to by pak jejich "opálení" nebylo rovnoměrné a dělalo by mapy.


Vlevo perníček potřeny vajíčkem před začátkem pečení, vpravo až když zezlátl.

11. Když vajíčko přestane být žluté a zprůhlední, můžeme je vyndat a začít si pochutnávat.

Jak jsem psala - tento recept je prověřený, skvělý a jednoduchý. Perníčky byly výborné. V tuhle chvíli jich zbylo už jen pár v nadílkových pytlíčcích, ty "plonkové" nemilosrdně padly... :-)



Navíc jich bylo skutečně hodně - z jedné várky jsem vrchovatě naplnila největší misku, co mám doma. A to už jich pár bylo snědených mnou nebo přítelem...

Doufám, že recept vyzkoušíte a dáte vědět, jak se Vám perníčky povedly.

2 komentáře:

  1. Milá Luci,
    to vypadá výborně. Zrovna dneska jsem si dala dva kousky (které na mě zbyly) perníčků a byly fakt výborné. Závidím Ti lásku k pečení:-)

    Krásný Štědrý večer!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Luci, děkuju za přání. Tobě taky krásné a klidné svátky! A hodně sil na Holanďany, Italy, Čechy i další národy :-)
      Pečení sice miluju, ale u vaření pěním, takže kuchyň je spíš území mého přítele... :-)

      Vymazat